03/06/2014
ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ


Η Αστρονομία είναι γνώση που εμπνέει. Τα νέα υπερσύγχρονα τηλεσκόπια έδωσαν διαστάσεις, χρώμα και ταυτότητα σε ουράνια αντικείμενα που για αιώνες νομίζονταν φωτεινά σημεία, μυστήρια που σηματοδοτούσαν ένα ακατανόητο Σύμπαν. Αναρωτηθήκατε ποτέ, κοιτάζοντας τον έναστρο ουρανό κάποιο βράδυ, για τη γέννηση του κόσμου και του Σύμπαντος ή για την μελλοντική του τύχη; Θαυμάσατε την απεραντοσύνη του ουρανού αναλογιζόμενοι τα υπαρξιακά ερωτήματα που βρίσκονται πέρα από τα όρια της (ανθρώπινης) λογικής; Αναρωτηθήκατε για την πιθανή ύπαρξη ζωής αλλού στο Σύμπαν και την πιθανότητα να υπάρχουν και άλλοι κατοικήσιμοι κόσμοι πέρα από τον δικό μας; Πολλοί μαθητές κάθε χρόνο απαντάνε «ναι» σε αυτά τα ερωτήματα. «Σε όλες τις εποχές της ανθρώπινης ιστορίας, ο άνθρωπος αναζητούσε απαντήσεις σε μεγάλα ερωτήματα , πάντα ήθελε να εξερευνήσει και να μάθει όσα περισσότερα μπορεί» λέει η Ανδριάνα Αντώνογλου, μαθήτρια της Α’ Λυκείου στο Κολλέγιο Ρόδου. «´Ετσι με το έμφυτο αυτό ένστικτο θα ήθελα και εγώ να διευρύνω τις γνώσεις μου σε αυτόν τον τομέα της επιστήμης» συμπληρώνει.

Καθήκον κάθε σχολείου και κάθε εκπαιδευτικού είναι να εμπνέει τα παιδιά, να ενθαρρύνει την έμφυτη περιέργειά τους, να εκπαιδεύει δημιουργικούς μαθητές και ενεργούς πολίτες, να στηρίζει τα όνειρα και τις φιλοδοξίες τους. «Καθημερινά το σχολείο μας βοηθάει στο να ανακαλύψουμε νέες και διαφορετικές επιστήμες, ώστε να γνωρίσουμε σε ποιο τομέα έχει ο καθένας από εμάς κλίση» λέει η Ανδριάνα. «Το σχολείο μάς προσφέρει την δυνατότητα να γνωρίσουμε πολλά πράγματα μέσα σε αυτά είναι και η αστρονομία» συμπληρώνει η Άννα-Μαρία Βακιάνη, συμμαθήτρια της Ανδριάνας στο Κολλέγιο Ρόδου. «Με τη βοήθεια της αστρονόμου του σχολείου μας, της κυρίας Χατζηχρήστου Ελένης, ήρθαμε πιο κοντά στο αντικείμενο της αστρονομίας μέσω διαλέξεων και παρουσιάσεων. Σίγουρα θα θέλαμε να ασχοληθούμε περισσότερο με μία τόσο ενδιαφέρουσα και σημαντική επιστήμη», λένε και οι δύο κοπέλες με ενθουσιασμό.

Η αποστολή Cassini-Huygens είναι μια διεθνής προσπάθεια μεταξύ της Αμερικανικής (NASA), Ευρωπαϊκής (ESA) και Ιταλικής (ASI) Υπηρεσίας Διαστήματος (ASI) για την εξερεύνηση των αέριων πλανητών και ειδικότερα του συστήματος του Κρόνου. Το 2004, μετά από ένα ταξίδι περίπου επτά ετών το διαστημικό σκάφος, που περιλάμβανε το Cassini Orbiter και τον δειγματολήπτη Huygens, ήταν το πρώτο που εισήλθε σε τροχιά γύρω από τον Κρόνο. Τον Ιανουάριο του 2005 το Huygens προσεδαφίστηκε στην επιφάνεια του Τιτάνα, έναν από τους δορυφόρους του Κρόνου, η μόνη ως τώρα προσγείωση στο εξωτερικό ηλιακό σύστημα. Το διαστημόπλοιο Cassini βρίσκεται ακόμη σε τροχιά δίνοντας στους επιστήμονες μια πληθώρα πληροφοριών σχετικά με τον γιγάντιο πλανήτη και τα φεγγάρια του. Η επιστημονική ομάδα εργασίας των NASA/ESA/ASI για την διαστημική αποστολή Cassini-Huygens, κάθε χρόνο διαθέτει για εκπαιδευτικούς σκοπούς πολύτιμο χρόνο παρατήρησης του διαστημοπλοίου Cassini. Χιλιάδες μαθητές 11-18 ετών από όλο τον κόσμο, καλούνται να υποβάλουν ένα δοκίμιο εξηγώντας την επιλογή του στόχου που κατά τη γνώμη τους πρέπει να παρατηρήσει το Cassini, και γίνονται έτσι μικροί επιστήμονες για μια ημέρα.

«Μέσα στο χειμώνα το σχολείο μας διοργάνωσε μία παρουσίαση για δύο διαγωνισμούς αστρονομίας. Μας φάνηκε ενδιαφέρον καθώς δεν είχαμε ξανασχοληθεί με τη συγκεκριμένη επιστήμη, έτσι αποφασίσαμε να πάρουμε μέρος ώστε να έρθουμε σε μία πρώτη επαφή. Βρίσκαμε συνεχώς καινούργια πράγματα που θα μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε στην έκθεση μας και τελικά αποφασίσαμε να το δοκιμάσουμε» λέει η Άννα-Μαρία. «Μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετέχω στον διαγωνισμό Cassini Scientist for a Day , μέσα απο τον οποίο θα μπορούσα να εμβαθύνω τις γνώσεις μου και επιπλέον να παρουσιάσω τις δικές μου προτάσεις για το τι όφελος θα μπορούσε η ανθρωπότητα να αποκομίσει από την εξερεύνηση των πλανητών» συμπληρώνει η Ανδριάνα.